Almelose borstelmat als statussymbool

ABI, voorheen Almelose Borstelindustrie, is het nieuwste lid van de BVP.

ABI is een begrip op het gebied van technische borstels en entreematten. En dat blijkt direct bij de ontvangst in de schitterende ruimte, die helemaal is ingericht op het zien en voelen van een groot assortiment ABI entreematten.

Thijn Slettenhaar is inmiddels de vierde generatie in het familiebedrijf. Samen met Miranda Visschers zet hij zich in voor meer naamsbekendheid in Nederland.

De Almelose Borstelindustrie werd in 1910 opgericht en was destijds vooral bekend als borstelproducent. In de loop der jaren breidde het assortiment steeds verder uit. De echte ommekeer kwam zo’n 35 jaar geleden, toen een klant aan de opa van Thijn vroeg of hij ook borstelmatten kon produceren. De oude Slettenhaar was niet direct enthousiast, maar besloot het te proberen. En dat is maar goed ook. Want inmiddels is het bedrijf actief in zo’n 50 landen wereldwijd. In maar liefst zeventien kleuren en in elke gewenste uitvoering, al dan niet met logo. Daarnaast worden er nog steeds volop industriële borstels gefabriceerd, o.a. voor de groente- en fruitindustrie, kassendekreinigers en straalreinigers.

Kwaliteit

“Onze grote kracht is en blijft, dat we alles in eigen hand houden” vertelt Thijn. “De productie vindt hier plaats, in Almelo. En daar zijn we trots op. In een familiebedrijf werk je met korte lijnen en dat is efficiënt. Zo zitten we bovenop de kwaliteit, letterlijk en figuurlijk.“

En Thijn weet waarover hij praat, want hij groeide zo ongeveer op in het bedrijf. Hij werkte in alle facetten van de organisatie en kan nog steeds alle machines bedienen.

Er is weinig verloop in personeel, het vaste team (ca. 35 mensen) is dus trouw. Daarnaast is er een flink aantal flexkrachten, o.a. studenten die het heerlijk vinden met hun handen bezig te zijn. Ze genieten van de gemoedelijke sfeer in het familiebedrijf. De meesten kennen elkaar al jaren. Miranda: “Onlangs namen we afscheid van iemand die hier 60 jaar in dienst was. Dat is toch wel heel bijzonder.”

MVO

ABI neemt zijn verantwoordelijkheid als het gaat om milieu. Thijn legt uit: “Voor elke pluk haar in een borstel, moeten gaatjes geboord worden. Het afval uit die boorgaten wordt verzameld en gaat terug naar de leverancier.” Van oudsher hecht het bedrijf waarde aan maatschappelijke betrokkenheid en toont deze op verschillende manieren. Momenteel is er een nauwe samenwerking met een leerwerkbedrijf voor re-integratie en activering. En helpt ABI verschillende mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Zij worden intensief begeleid en hebben zo een zinvolle dagbesteding. Wij kiezen er heel bewust voor ook deze mensen een kans te geven. Er is geen onderscheid, iedereen wordt hetzelfde behandeld.”

ABI: een statussymbool

Henk Slettenhaar, de vader van Thijn, koos er jaren geleden voor om de blik op het buitenland te richten. De eerste mat bracht hij zelf – op het dak van zijn auto – naar Italië. Sinds die tijd is er veel veranderd. Want ABI is de grootste op haar gebied ter wereld en geniet internationaal een grote bekendheid. De matten van ABI vind je zowel op luchthavens, supermarkten en voetbalstadions als bij bedrijven en instellingen. Ook worden er speciale, ronde matten ontwikkeld voor o.a. tourniquets. “We leveren veel grote en bijzondere matten, o.a. in Dubai. Daar is het een soort statussymbool om een ABI uit Nederland te laten komen. Ze zijn er trots op en stellen extreem hoge eisen aan de kwaliteit. Daar leren we van en die hoge kwaliteitsstandaard passen we ook toe voor de Nederlandse markt.” Dat betekent niet dat ze in Almelo naast de schoenen lopen. Wat gebleven is, is de Twentse nuchterheid binnen het familiebedrijf.

Drie zones

Thijn: “Graag willen wij de ABI ook in Nederland meer naamsbekendheid geven. Daarnaast laten we graag zien dat een ABI zorgdraagt voor een beter behoud van kostbare vloeren. We werken met drie zones. De eerste is voor het grove vuil als o.a. zand en grind. De tweede voor het fijne vuil en absorptie van vocht. En de derde is een schoonlooptapijt. Dat betekent, dat de voetzolen helemaal schoon zijn voor iemand de daadwerkelijke vloer van het pand betreedt. En dat scheelt niet alleen in de duurzaamheid van de vloer, maar ook aanzienlijk in schoonmaakkosten, zo is onze ervaring. Onze matten zijn beschreven in ca. 50 variaties in bestekteksten in STABU. Deze zijn eenvoudig te downloaden.” En daar ligt natuurlijk de directe link met de collega-leden van de BVP.

Slettenhaar sr. kwam via Wilfred Koek van Ter Horst Woondekor in contact met de BVP. Onlangs bezochten Slettenhaar sr. en Miranda hun eerste BVP-bijeenkomst, in het voetbalstadion van Heracles in Almelo. Een thuiswedstrijd dus. Thijn: “We zien ernaar uit om onze kennis te delen met vakgenoten, van elkaar te leren en elkaar versterken. Zowel in algemene zin als daadwerkelijk in opdrachten. Want wij zetten graag ons brede, internationale netwerk in en zien volop mogelijkheden voor samenwerking!“

Tekst: Margreet Koster – Text & Event

 

Gerelateerde Berichten